Andre verdenskrig engasjerer

Godt over én million nordmenn har fulgt «Kampen om tungtvannet» på NRK, og diskusjoner om hva som er historisk korrekt har gått i mange aviser. Det er tydelig at både historie generelt, og andre verdenskrig spesielt fortsatt engasjerer.

Hvor store friheter kan filmskapere ta seg når de jobber med historiske hendelser? Er det greit, som i «Kampen om tungtvannet», at detaljene ikke er korrekte når det handler om dramatiske hendelser som henrettelser osv.? Hvor mange faktafeil kan vi godta for at historien skal kunne fortelles på en god måte? I kjølvannet av tv-serien har det også kommet kronikker som hevder at Tyskland ikke hadde et atomprogram – bør det endre vårt syn på tv-serien?

Mange av de samme spørsmålene vil bli diskutert på Perspektivers historieseminar 2015, der manusforfatter Harald Rosenløw Eeg har liknende dilemmaer for filmen «Tre døgn i april».

I foredraget vil Rosenløw Eeg snakke om metoden en manusforfatter bruker, om hvordan de organiserer og fremhever historiske hendelser gjennom å bruke dramatiske modeller og virkemidler, uten å behøve å lyve. Han vil også omtale utfordringene med å skrive om et stoff med så mange eksperter, som jo andre verdenskrig er. Rosenløw Eeg vil også vise råklipp fra den kommende filmen.

Les mer om Rosenløw Eegs foredrag her.

rosenløw_eeg_bilde (Foto: Fartein Rudjord)

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s